Hjärtuppropets ambassadörer – Vilken fantastisk laguppställning!
Hjärtuppropets skara av ambassadörer är imponerande. 18 kända svenskar har valt att engagera sig som ambassadörer och sprida budskapet att fler behöver utbilda sig och att vi behöver fler hjärtstartare i Sverige.
– Jag är så glad och stolt över att så många hjälper oss att rädda fler liv, säger initiativtagaren Björn Jadeland. Vilken fantastisk laguppställning vi har i Hjärtuppropet.
Initiativet till Hjärtuppropet togs i höstas när ambulanssjuksköterskan Björn Jadeland skrev ett brev med syftet att öka medvetenheten kring hjärtstopp och hjärtstartare. Brevet skickades till ett antal omsorgsfullt utvalda personer.
– En av dem jag tog kontakt med var sportkommentatorn Staffan Lindeborg och han har hjälpt oss att på kort tid etablera samarbete med dem vi ville ha med i vår kampanj, berättar Björn Jadeland.
Bland ”de aderton” ambassadörerna märks artister som Carola Häggkvist, Jessica Andersson, Lasse Kronér, Hasse Kvinnaböske och Joe Labero samt idrottsprofiler som Sarah Sjöström, Truls Möregårdh, Börje Salming, Thomas Ravelli och Sven-Göran Eriksson.
– Det är så roligt. Här har vi t.ex. framgångsrika idrottssvenskar i flera olika generationer, konstaterar Björn Jadeland som själv nyligen fyllde 50 år.
Björn har jobbat som ambulanssjuksköterska i många år och har sedan fokuserat på att utbilda människor i hjärt-lungräddning i malmöföretaget ViaMedici.
– Jag brinner för den här frågan för det är så oerhört viktigt att vi blir bättre på att rädda liv, säger Björn Jadeland. Jag har utbildat tiotusentals svenskar i HLR och har på det sättet hjälpt till att rädda fler liv än vad jag någonsin gjorde i egenskap av ambulanssjuksköterska.
Bland ambassadörerna märks också näringslivsprofiler som Lena Apler, Kristina Alsér och Mats Paulsson. Mats och Björn fick kontakt första gången för många år sedan.
– Efter att en deltagare drabbats av hjärtstopp i samband med en bolagsstämma hos Peab satsade Mats och hans företag på att installera hjärtstartare och utbilda sina anställda, minns Björn. Vi är stolta att Mats direkt tackade ja till att bli en av de arton ambassadörerna.
Hjärtuppropets syfte är att påverka på olika positiva sätt. Ett liknande initiativ förbereds ute i Europa och ett samarbete pågår redan.
– Vi vet bl.a. att långt ifrån alla hjärtstartare som finns i landet är registrerade. Det måste förbättras, säger Björn Jadeland. Och dessutom är många inte tillgängliga dygnet runt. Det måste vi också förändra och förbättra på olika sätt, tillägger han.